Något år av suktand om en riktig Sheriff bil och letande på nätets alla kanaler. Så dyker den upp, och snabb som en vässla hugger vi likt göddan i vassen. Säljaren betonade sig som raggare som använt den på cruisingar och utställningar. Jag bad denne deklarera vad vi köper och om det finns fel vi behöver kännas vid innan köp. Växelådan var inte rätt inställd förklara denne raggare då de bytt från 350 till 700 låda. Så backen fungerade inte, men 4vxl framåt gick som en dröm. Jag kunde om jag ville köra ner den från Stockholm till Rälla utan problem, då säljaren kört den från Skåne till Stockholm. Köpet blev av och vi betalade bilen och var lyckliga att vi funnit vad vi letat efter, en god vän och hans kompis skulle köra ner den till oss. På lördagen hämtade vännen bilen och allt frid o fröjd. Efter 3 mil i tunneln på E4:an mitt i Stockhom rök det bara till och bilen drog inget mer. Vännen ringde mig skärrad över den illa valda platsen och rådfrågade va skall göras. Jag ringde upp säljaren och förklarade problemet och frågade om vännen kunde ringa för hjälp. Helt okej sa säljaren, vännen ringer mig 5 min senare och var mäkta irriterad. Säljaren hade bara sagt, köpt i befintligt skick och slängde på luren. Efter 10tal försök så gav jag upp nu svarade inte säljaren nått mer och gick under jorden. En bärgare beställdes som drog vår bil till närmaste parkering, under essingeleden. Där konstantera vännen att lådan var utan olja fast den var nyservad? De handlade olja och fyllde i och startade och då gick den men sprutade olja så de gav upp. Då var vår vän så irriterad att han åkte tillbaks och fick nästan slå in dörren innan någon öppnade. En stackars kvinna som fick ta emot både nycklar och ägarbyte och lite spott och spe om hennes gubbe som gömde sig i lägenheten. Morgonen därefter får jag ett sms, såld i befintligt skick nycklar och ägarbyte postat till Öland. Nu såg jag framför mig hur bilen plockades sönder del för del och då inte säljaren tänkte betala åter och lösa det fick jag agera. De tog 3 dygn att hitta någon som kunde traila ner den och ofattbart att den var intakt. Jag tror alltid gott om alla och litar på vad folk säger, och än mer när säljaren titulera sig som raggare. Men är det nått jag lärt mig så är en äkta raggare ärlig och en man kan lita fullt ut på. Så jag föll offer för något annat. Om några timmar rullar denna bil in på Öland och vi har fått en ny egen Highway Patrol längs Route 136 på Öland.

Läs hela inlägget »

Då har vi installerat nya meny LED skärmar som skall ge dig som besökare en enklare val. Nu kan vi med ett knapptryck justera/ändra och slipper beställa nytt meny material vid ändring. Vi vägrar luta oss tillbaka utan förnyar varje vecka så det skall bli enklare för både oss och våra besökare.

Läs hela inlägget »

2015 var det 100 år sedan svenskfödde Alexander Samuelsson var med och formgav den kurviga Coca-Cola-flaskan. Han är en av många utvandrande svenskar som under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet gjorde avtryck i USA. Alexander Samuelsson hade arbetat vid Surte glasbruk norr om Göteborg innan han emigrerade till USA 1883. Han var 1915 med och formgav Coca-Cola-flaskan på ett glasbruk i Terre Haute, Illinois. Samuelsson var en hög chef på Chapman Root Bottling och hans namn står på patentet, även om det egentligen ska ha varit Earl R Deans som kom på designen. Hur som helst blev ingen av dem rik på formgivningen. I stället var det företagets ägare Chapman J Root som blev mångmiljonär. Flaskan – formad med en kakaoböna som förebild – blev en av världens mest kända varuförpackningar. Det som ansågs genialt med flaskan var att den var greppvänlig, hade ett eget utseende och att glaset inte splittrades när flaskan tappades. Flaskan fanns inledningsvis i en blå, en grön och en glasklar variant. Med åren har flaskans form blivit smalare.

Läs hela inlägget »

Vi tycker också att Jonas Bronck skulle nämnas. Även om han kom redan omkring 1640 till Amerika. Han gav ändå namn till den kanske mest berömda stadsdelen i världen: BRONX i New York".
Jonas Bronck hette mannen som 1639 köpte en bit mark vid Harlem River. Jonas blev känd och respekterad genom att mäkla fred mellan indianerna och nybyggarna, och brodern Peter öppnade taverna och blev en förmögen affärsman. Han grundade 1663 The Bronck House i Coxsackie, som är en av USA:s äldsta bevarade byggnader och numera tjänstgör som museum över Jonas och släkten Bronck. Släkten på Peters sida lever kvar än i dag; författaren William Bronck tillhörde den.
Att Jonas Bronck, som gav namn åt New York-stadsdelen, var en svensk emigrant, är en allmänt spridd uppgift i USA. Några bevis finns dock inte. Teorier om att han skulle ha varit från Färöarna, Holland och Danmark har också lagts fram. 2013 invigdes dock Jonas Bronck center i Sävsjö där Jonas Jonson Brunk ska ha växt upp. Men centret blev inte långlivat utan gick i konkurs två år senare.

Läs hela inlägget »

Oscar, som föddes i Åkarp i Lönneberga socken 1871 var en av motorcykelmärket Indians grundare. Hedström byggde på egen hand märkets första prototyp 1901. Hans talanger som konstruktör gav de tidiga Indian-cyklarna ett rykte om att vara välbyggda och pålitliga, och var en starkt bidragande orsak till att Indian snabbt blev världens mest sålda motorcykel. Oscar Hedströms familj emigrerade till New York 1880 och bosatte sig i Brooklyn. Som ung pojke fick han en cykel av sin far. Vid 16 års ålder började han arbeta hos en urmakare, där han lärde sig hantera verkstadsmaskiner och metallarbete. Han blev sedan cykelkonstruktör och började han förse tandemcyklar med bensinmotorer. De motoriserade cyklar som fanns vid denna tid fungerade dåligt, men Hedströms konstruktion fick snabbt rykte om sig att vara pålitlig. Samarbetet mellan Hedström och en känd tävlingscyklist resulterade i Indian Motocycle Company. Hedströms konstruktion innebar en omedelbar succé för företaget. Tillverkningstoppen nåddes 1913 då 32 000 motorcyklar tillverkades – Indian var nu världens största motorcykeltillverkare.

Läs hela inlägget »

"Jag läste med intresse din artikel om svenskar i USA och tänkte tipsa dig om Justus. P. Sjöberg som arbetade som pianomekaniker och grundade JP Seeburg Piano Company, företaget som så småningom kom att tillverka de klassiska Seeburg-jukeboxarna (känd från t ex början av tv-serien Happy Days eller Gänget och jag). Det stora genombrottet kom 1949 med den första maskinen som kunde spela upp till 50 dubbelsidiga skivor vilket gav ett utbud på 100 låtar. Sjöberg var, förutom chef för sitt företag, även ordförande i Svensk-Amerikanska handelskammaren och i Svensk-amerikanska ångbåtslinjen".

Läs hela inlägget »

Gott Nytt År
 
Det är med extrem nyfikenhet vi lämnar 2017 bakom oss och kliver in i 2018, känns likväl vemodigt att lämna ett av våra lyckligaste år bakom oss.  För prick 1 år sedan så var vi helt ovetande att vi skulle få vår dröm uppfylld om en American Diner. Vi har under otaliga år letat/kikat efter den perfekta lokalen/byggnaden för detta ändamål.
Så en dag i mars så kom äntligen  en annons ut om Rällapaviljongen, vi bestämde möte och gjorde en okulär besiktning av denna park i vackra Rälla. Att det skulle innebära en enorm uppoffring av oss att renovera och få lokalerna funktionsdugliga insåg vi direkt. Normalt skulle man tvekat då man klev rakt in i ett projekt som kändes omöjligt, men det var något i väggarna/marken/träden som berättade att här skall er dröm byggas.
 
Efter otaliga möten med Kommun och Borgholms Energi och så hade vi bilden klar för oss att den biten inte skulle var omöjlig. Vi bad om hjälp så allt blev sökt som de skulle och handläggare var med när vi fyllde i samtliga ansökningar så inget fel skulle uppkomma i efterhand. Vi förlitade oss på Kommun så allting gick rätt tillväga. Då är vi inne i mitten av mars när alla ansökningarna upprättades på Kommunhuset.
 
Vi tecknade ett avtal på 10år för att säkra de enorma investeringarna vi fick lägga innan start,  men hela tiden pockades vi på Paviljongens charm/atmosfär, något som tog över skicket på alltsammans. Det tog nästan 2 månader att återställa/skapa den Paviljongen som vi öppnade slutet av Maj, vi jobbade dag/natt under denna period. Vi hade som mål att slå upp dörrarna till Cruisningen, vilket vi meddelade alla instanser. När cruisingen kom så hade vi ej fått klartecken, men Tisdagen efter cruising helgen kom allt. Så vi fick öppna helgen efter.  Vi kommer aldrig glömma den dagen, på kvällen när vi höll på för fullt så slog tanken oss att vi skapar en Facebook sida och lägger upp lite material så vi kan kika tillbaks. Några knapptryckningar senare och några bilder så skapar vi första inlägget. Att detta skulle innebära den stormen som blev av att Rällapaviljongen skulle få nytt liv kunde vi aldrig ana. De kommande dagarna var det intervjuer som avlöste varandra och möten som skulle staka ut 2017 för oss. Vi sa under renoveringens gång, vad händer om vi öppnar och det inte kommer en enda kotte. Så på premiärdagen så var det enormt spännande,  vi fick en förvarning via Facebooksidan att något besök kunde vi förvänta oss. Ni som besökte oss premiärhelgen vet hur det förlöpte, vi slet som djur den helgen och parkering/park/servering var fullsmockad. Många efterliknade området som taget ur filmen ”Sista natten med gänget”, med  Amerikanska bilar och tidsenliga kläder.  Efter stängning den helgen så var man totalt slutkörd och det krävdes 2 dagar att återhämta sig nått så när. Under tiden på Facebook så var där en kraftig ström från besökare som uppmanade oss om en premiärhelg till. Det var besökare som hade varit där första helgen som vill återkomma samt vänners vänner och folk som missade första helgen. Så vi körde en favorit i repris och körde en premiärhelg till. Då var det ännu fler besökare och även denna helg var det besökarnas kärlek som gav oss extra energi. Återigen 2 dagars vila för att bli människa, och då var det ännu fler som bad om en 3:e premiärhelg. Då bestämde vi där och då att kommande helg håller vi stängt och Måndagen efter öppnar vi för säsongen. Så den 12 juni slog vi upp portarna för säsongen.
 
Vårt mål var att kunna erbjuda bra mat till bra pris, och INTE fokusera på turismen. Vår dröm var ju en samlingsplats året om.  Vi fick upplyst för oss att hösten/vintern/våren inte skulle inbringa några besökare. Vi vågade trotsa upplysningarna och gick ner till helger efter Skördefesten, och har haft en enorm höst/vinter med stundtals fullsatt servering.  Under hösten kom tanken att vi skulle renovera upp själva dansrotundan för att ge Rällapaviljongen en helhet, vi har sedan start varit mycket noga med att inte ändra eller förnya helheten utan vill att våra besökare skall känna igen Rällapaviljongen.
Om den första renoveringen var jobbig, så var själva danslokalen ännu värre. När man än passera väg 136 så lös det och vi slet dag/natt, vi hade fått önskemål om att vi skulle hålla julbord under December. Återigen så blev det klart några minuter innan första julbordet, och vi kunde öppna upp portarna för Rällapaviljongen i sin helhet. Julborden blev riktigt kul för oss och vi hade bra med folk sett till den sena annonseringen.  Efter julborden tog vi ledigt , i skrivande stund 1 dag före nyår är vi  hungrigare än någonsin att öppna igen.
 
Vi vill tacka alla er som gjort 2017 tillsammans med oss så att Rällapaviljongen vaknat efter 20 år.  Det är en kulturskatt som funnits sedan 1935 och har enormt mycket minnen i sig, och finns nog INGEN Ölänning som INTE har nått  minne från allas vår Rällapaviljong. Vi hade en dröm och vi fullföljde den, sen det stora gör ni våra besökare och vänner som besöker oss. Vi ser fram emot 2018 och alla amerikanska bilar och korteger och utställningar som kommer.  År 2018 siktar vi ännu mer på våra motorburna/intresserade vänner samt alla andra som vill njuta av en amerikans diner i en klassisk 1950tals folkpark.  Genomsnittsbesökaren 2017 stannade i 1,5 tim vilket tyder på att atmosfären och historiens märke i parken/paviljongen tilltalar våra besökare. Vi vill erbjuda ordentlig mat till bra pris och en personlig Diner där du aldrig blir en i mängden,
 
Vi vill önska alla er ett riktigt Gott Nytt År och tackar för ett fantastiskt 2017
 
Daniel & Jenny med personal.
 

Läs hela inlägget »

Vi tackar för det fina julkortet som damp ner till oss på Rällapaviljongen från Team Volvo med Mr Engstrom som headdriver. Stallet har den högsta placeringen någonsin detta året och kommer under 2018 växla upp till BTCC.

Eller hur var det nu?

Personen på bilden har i vår Diner testat vår Green Screen och vi tolkade fritt bilden denne bjöd på. Bilden/historian tillfaller personen ifråga.

Läs hela inlägget »

Idag fick vi en hälsning från våra vänner i East coast choppers i USA. De visar nu för första gången upp sin nya medlem, och personen ifråga är Svensk och bor på Öland. Han blev handplockad och visat var skåpet skall stå. 

Eller hur var det nu?
 

Tyvärr är storyn inte sann, utan personen på bilden provade vår Green Screen i dinern, och som tack så skapade vi detta material och kunden äger bilden och får den av oss. 

Läs hela inlägget »

23 December i Las Vegas avgörs titeln mellan Kurt Angel USA och Mr Snill Sweden. Kampen går i American Wrestle anda och nykomlingen Mr Snill har snabbt fått Jänkarnas stöd. Oddsen är  2/8 så världens betingtjänster har Kurt som favorit. Men folket har Mr Snill på sin sida. Vi på Rällapaviljongen är stolta att få 
rapportera denna gigantiska match.

Eller hur var det nu?
 

Självklart är inte fallet så, utan biffen till vänster är en av våra fina kunder som ställt sig framför vår Green Screen, och vi tolkar bilden fritt och skapar historian. Bilden tillfaller herren på bilden, hoppas du gillade vad vi skapade.

Läs hela inlägget »